Vœux de Mise à Part – Ordination Vows

1. Fais-tu vœu de prêcher et d’enseigner les Ecritures en tant que Parole de Dieu infaillible et inspirée, affirmant qu’elle est et possède la plus haute autorité en tant que Parole de Dieu ?

 2. Fais-tu vœu d’être discipliné dans ton étude de la Parole de Dieu, te montrant un ouvrier qui travaille avec zèle, éprouvé de Dieu comme ouvrier assidu qui n’a à point rougir ?

 3. Fais-tu vœu de vivre selon les qualifications d’un pasteur trouvées en 1 Timothée 3.1-7 et Tite 1.5-9, un homme dit comme « irréprochable, mari d’une seul femme, ayant des enfants fidèles, qui ne soient ni accusés de débauche ni rebelles. Car il faut que l’évêque soit irréprochable, comme économe de Dieu; qu’il ne soit ni arrogant, ni colère, ni adonné au vin, ni violent, ni porté à un gain déshonnête; mais qu’il soit hospitalier, ami des gens de bien, modéré, juste, saint, tempérant, attaché à la vraie parole telle qu’elle a été enseignée, afin d’être capable d’exhorter selon la saine doctrine et de réfuter les contradicteurs » ?

 4. Fais-tu vœu non seulement d’encourager et de former le troupeau de Dieu à l’amour de l’évangile et à son partage aux non-croyants, mais aussi de pratiquer ces choses ?

 5. Fais-tu vœu de ne pas négliger ta famille, et d’aimer ton épouse avec tout ce que tu as, de tout ton cœur, non pas pour ce qu’elle peut faire pour toi, mais pour ce que tu peux faire pour elle, d’un amour sacrificiel, comme Christ aime l’église ?

 6. Fais-tu vœu d’enseigner et de diriger ton église de donner au Seigneur leur temps, leurs talents, et leurs trésors, non pas d’un cœur qui est forcé à donner mais d’un cœur qui le souhaite, reconnaissant au Seigneur ?

 7. Fais-tu vœu de te montrer comme un exemple et mentor pour la prochaine génération, en conduite, et pureté, en amour, en humilité, et en sagesse ?

 8. Fais-tu vœu de te consacrer comme homme de prière pour les membres de ton assemblée et pour tes partenaires dans le ministère ?

1. Do you vow to preach and teach the Scripture as the inerrant and inspired Word of God, always affirming that it is and has the highest authority as the Word of God?

 2. Do you vow to be consistent in your study of the Word of God, showing yourself a hard worker, approved unto God as a diligent workman who does not need to be ashamed?

 3. Do you vow to live up to the qualifications of a pastor found in 1 Timothy 3:1-7 and Titus 1:5-9, which says a man must be « above reproach, the husband of one wife, having children who believe, not accused of dissipation or rebellion. For the overseer must be above reproach as God’s steward, not self- willed, not quick- tempered, not addicted to wine, not pugnacious, not fond of sordid gain, but hospitable, loving what is good, sensible, just, devout, self- controlled, holding fast the faithful word which is in accordance with the teaching, so that he will be able both to exhort in sound doctrine and to refute those who contradict. »?

 4. Do you vow to not only encourage and train your flock to love and live and share the gospel with unbelievers, but that you will also do the same?

 5. Do you vow to not neglect your family, and to love your wife with everything you have, with your whole heart, not for what she can do for you, but for what you can do for her, a sacrificial love, as Christ loved the Church?

 6. Do you vow to teach and lead your church to give unto the Lord from their time, their talents, and there treasures, not from a heart that is forced to give but from a heart that truly wants to give, thankfully unto the Lord?

 7. Do you vow to show yourself an example and mentor for the coming generation, in conduct, in purity, in love, in humility, and in wisdom?

 8. Do you vow to commit yourself to be a man of prayer on behalf of those under your care?

Interview with Sophia Viguier

How French do you think you already are?
Wardrobe, art, and taste in food, I think I’m getting there! I’m not good at arguing yet, even though I am opinionated. But really, I am not really French yet!

What is your favorite French food?
All of it. I haven’t met a French food that I didn’t like.

What is your favorite French sentence?
Comme-ci comme-ça (like this, like that). That’s pretty much my motto in life. C’est la vie! I like “Oh la vache!” too (oh the cow!).

What has been your most interesting conversation with a stranger in France?
I had an Algerian man propose to me just there on the street, even though he knew I was married and pregnant. I gave him a gospel of John and promptly sent him away. I will laugh if I meet in heaven.

Would you rather live in the French country side or downtown?
Right now downtown, because I love the big cities, the energy, and where there are lots of people. But I may change my mind later!

What do you think of the urban violence in France?
I guess it depends where you go. I have never felt unsafe, although I was happy not to be alone in some places when we were doing evangelism. I’ve grown up in rough places and I’ve seen worse.

How French do you think your kids are?
More French than me! But they always will be. But the whole family is young. We’ll adjust!

What are things that marked you during your first trips to France?
How old everything was, and how when you blink you could miss some really cool things. In downtown Toulouse where we were, there are so many interesting buildings, people and smells. Each of the different cultures that have come in have taken a French flavor, and so on one street you might find both a kebab place and a crêperie (crepe shop).

What are some areas of the French culture you would never want to associate with?
Spoiling your children, although this is done everywhere else to. It is probably easier to be looked down upon when you don’t fit into a specific box or stereotype there as well.

What was your experience with the French evangelical churches?
Very international. Even though they were small, they were very loud (in a good way) and energetic. You got the sense that they were very happy to be there. You could sense that because there are so few believers around, being together is a big deal.

What is the most beautiful thing you have seen in France so far?
The sunsets are really pretty when you are in the countryside. The Christmas lights are really pretty in the cities during Christmas season.

What do you apprehend the most about moving to France?
The communication barrier, both culturally and with the language.

Do you ever wish you could stay in the US?
Only in the sense that I wouldn’t have to learn a new language. The rest I don’t mind leaving behind, although I will greatly miss family and friends. It’s an adventure!

What do you think about the French humor?
I don’t mind it at all, but it is different. It’s been a little more brash than me at times. The French are much more open in their communication than people were in British colonies I suppose.

What did you think of the youth in France?
Really fun! Many people remain in the “student” season for a while and so it’s been funny running into people way older than me who thought I was older just because I had kids.

Are you apprehensive in sending your kids to public school in France?
Not at all. It’s just like anywhere else. I’ve got to teach them what is right and what is wrong, and then if it goes well they can make a difference where they are at.

La Trinité – Un Mystère Logique / The Trinity – Logical Mystery

Trinity_trinite_starsLorsque les gens parlent de la Trinité, c’est souvent avec un bémol : « c’est comme ça, au-delà de la logique, mais c’est parce que Dieu est plus merveilleux que ce que notre compréhension peut retenir. »

Il est vrai que la Trinité est un mystère. Trois personnes en un, ce n’est pas très mathématique. Et pourtant, la Trinité est loin d’être illogique. Au contraire, cette Trinité est l’explication la plus logique d’un Dieu parfait.

1)    Un Etre Ultime sans pluralité est voué à être égoïste
La plupart des « dieux » sont égoïstes.  En réalité, ils le sont tous. Dans la plupart des religions les dieux sont exigeants, facilement mis en colère, rarement satisfaits, centrés sur eux-mêmes et sans vrai amour. Ils aiment lorsqu’ils sont aimés. Ils bénissent lorsqu’ils sont adorés et servis. Leur attention est conditionnelle et manipulative. Ils sont centrés sur eux-mêmes et ne servent personne. Les actions ne sont que le reflet de la nature d’une personne. Un amour authentique émane d’une nature d’amour authentique. Les faux dieux ne peuvent aimer parfaitement pour une raison simple : ils sont des inventions humaines, et en tant que telles reflètent les passions humaines et la nature humaine corrompue.

Le Dieu de la Bible n’est pas comme cela. Lorsque le Père créa le monde, Il ne le fit pas pour Lui-même, mais pour Son Fils (Colossiens 1 :16), pour établir son Fils comme héritier de toutes choses (Hébreux 1 :2), pour unir toutes choses dans les cieux et sur la Terre pour Lui (Ephésiens 1 :9-10), et ultimement pour Lui offrir le monde comme une Epouse (Apocalypse 19 :7-8 ; 21 :9-10). Lorsque Jésus vint sur la Terre, Son désir était de plaire le Père et de Lui obéir (Marc 14 :36), donnant gloire au Père même quand la gloire Lui était rendue (Jean 17 :1). Le Saint Esprit accomplit aussi la volonté du Père et du Fils, n’agissant jamais par égoïsme.

A cause de Sa nature trinitaire, Dieu peut être de nature bénévole et altruiste. C’est aussi pour cela que l’amour qu’Il partage de Sa nature est réel, inconditionnel, authentique et déterminé. Il est amour parce que Son être possède une nature qui partage, donne, et reçoit avec joie.

2)    Un Etre Ultime sans pluralité est voué à être nécessiteux
Une autre notion qui réfute la perfection des dieux non-trinitaires est celle d’indépendance. Les dieux créés sont nécessiteux. Ils nécessitent l’adoration pour exister. Ils nécessitent des sacrifices, des engagements, des traditions et des rituels pour être satisfaits. Ils ont besoin des hommes pour être aimés, servis, loués, et connus. Dans bien des religions, les hommes existent parce que les dieux ont besoin d’eux.

Mais le Dieu trinitaire n’a pas besoin des hommes. Ils n’a ni besoin de leur louange, ni de leurs services, ni de leur compagnie, ni de leurs bonnes œuvres. Existant en parfaite harmonie altruiste, Il est parfaitement indépendant, parfaitement satisfait, parfaitement heureux et parfaitement occupé.

En conséquence,  à cause de la nature parfaite de Dieu, la seule explication pour l’existence des hommes est Sa nature bénévole et altruiste. Les hommes ne furent pas créés parce que Dieu avait besoin d’eux, mais parce qu’au travers eux le Père peut aimer son Fils, Son Saint Esprit, tout en permettant la réciproque et en augmentant les bénéficiaires de leur amour.

3)    Une pluralité sans unité mène à la confusion Il existe de nombreuses religions polythétiques. Les romains avaient leur panthéon, les hindous ont leurs millions. D’autres encore adorent des esprits ou des forces de la nature. Tous ces dieux différents signifient des différences de buts, de privilèges, de sens, et relativement l’absence d’absolus et de direction pour la vie. Le manque de consistance dans la manière d’adorer, de plaire et même de vivre mène à la confusion.

Lorsque Philippe demandant à Jésus de voir le Père, celui-ci répondit, « Il y a si longtemps que je suis avec vous, et tu ne m’as pas connu, Philippe! Celui qui m’a vu a vu le Père » (Jean 14:9). L’unité des trois personnes de la Trinité est tellement intense, que la connaissance de l’un est la connaissance de l’autre. Jésus et le Père sont un (Jean 10 :30). Alors que ceci est difficile à communiquer en termes mathématiques,  cette Trinité permet une connaissance tangible du Dieu amour.

Puisque Dieu est un, il n’y a pas de confusion concernant Ses plans ou comment Lui plaire. Sa Parole et Son caractère sont consistants et dignes de confiance.

4)    Plurality and Unity is also Human
Dieu créa l’homme et la femme à son image, et cela inclut pluralité et unité. Juste comme la Trinité existe dans l’amour, l’égalité et la différence des rôles, l’institution du mariage reflète l’amour, l’égalité et la différence des rôles. La différence des sexes existe parce qu’elle nous permet de connaitre d’avantage le Dieu créateur, et renforce l’égalité de chaque être humain. Alors que les choses terrestres ne sont qu’une ombre des choses à venir, la réalité des relations sur Terre nous permettent de connaitre d’avantage le Dieu trinitaire.

When people speak of the Trinity, they often add a disclaimer: “it is this way, and it makes no logical sense, but God is greater than our comprehension can grasp.”

It is true that the Trinity is a mystery. Three persons in one being makes very little sense mathematically.
Yet, the Trinity is not entirely illogical. In fact, it is the most logical explanation of a perfect God.

1)    An Ultimate Being without some kind of plurality in persons is bound to be selfish
Most “gods” are selfish. In fact, all of them are selfish. In most religions gods are demanding, easily angered, and rarely pleased, self-centered and decisively unloving. They love because they are loved. They bless because they are served and worshipped. Their care is conditional and manipulative. They are self-interested and self-serving. Actions are only the expression of one’s nature. Genuine love must come from a genuine loving nature. False gods cannot love perfectly and the reason why is simple: they are human constructs, and as such reflect human passions and fallen nature.

The God of the Bible is not like this. When the Father creates the world, He does it for the sake of His Son, for Him (Colossians 1:16), to establish His Son as the heir of all things (Hebrews 1:2), to unite all things in heavens and on earth with Him (Ephesians 1:9-10), and ultimately offer Him a perfect world as a Bride (Revelations 19:7-8; 21:9-10).When Jesus lived on earth, His desire was to please the Father and to obey His will (Mark 14:36), bringing glory to God even when honor was given to Him (John 17:1). The Holy Spirit also does the will of the Father and the Son, never acting selfishly (John 14:26).

Because God is triune, He can within His nature be others-serving and self-giving. This is why the love that He extends from His nature is real, unconditional, genuine and purposeful. He is love because His being is one that shares, gives, and receives joyfully.

2)    An Ultimate Being without some kind of plurality in persons is bound to be  needy
The other aspect that refutes the perfection of non-triune gods is the notion of independence. Created gods are needy. They need worship to exist. They need sacrifices and commitments and traditions and rituals to be pleased. They need others to be loved, to be served, to be praised and to be known. In most religions, humans exist because the gods need them.

But a triune God does not need humans. He neither needs their worship, nor their service, nor their company, nor their good works. Because of His being existing in perfect loving harmony, He is perfectly independent, perfectly satisfied, perfectly happy and perfectly occupied.

In consequence, because of His perfect nature, the only explanation for the existence of humans is His self-giving love. Humans were created not because the Father needed them, but because He could through them love His Son and His Holy Spirit while increasing the number of recipients of His own love.

3)    Plurality without Unity brings confusion
There exists many religions that are polytheistic, believing in many gods. The Romans had their pantheon, the Hindus have their millions. Others worship spirits and natural forces. Ultimately, to know how to worship, who to please, and even how to live, gets very complicated, especially since these so called gods often compete against each other. Plurality of “gods” in religions often means different goals, privileges, meanings, and relatively no absolute that give direction for life.

When Philip asked to see the Father, Jesus replied, “Have I been with you so long, and you still do not know me, Philip? Whoever has seen me has seen the Father.” (John 14:9). The unity of the three persons of the Trinity is so intense, that the knowledge of one is the knowledge of the other. Jesus and the Father are One (John 10:30). While this is hard to convey in mathematical terms, it is nevertheless the most tangible way to know a loving God.
Because God is one, there is no confusion in trying to figure out His plans or to please Him. His Word and His character are consistent and can be trusted.

4)    Plurality and Unity is also Human
God created man and woman in His image, and this includes plurality and unity. Just like the Trinity exists in love, equality and yet differences in roles, so does marriage exists in love, equality, and differences in roles. Knowing that the differences of sexes exists because of the image of God reinforces the equality of each human being. While the things on earth are just a shadow of the things in heaven, the reality of relationships on earth brings knowledge about the Triune God.

Ma Femme est tellement Superbe – My Wife is so Awesome

My wife is awesomeMa femme est tellement superbe, elle ne regarde pas la télé, ce sont les télés qui la regardent.

Ma femme est tellement superbe, même les chats sont prêts à mourir pour elle.

Ma femme est tellement superbe, elle n’a pas eu besoin d’aller à l’université. Elle a un doctorat honorifique en superbité.

Ma femme est tellement superbe, la maison se range elle-même par crainte et respect pour elle.

Ma femme est tellement superbe, elle peut faire des enfants en quelques semaines.

Ma femme est tellement superbe, elle va faire du shopping et rentre plus riche.

Ma femme est tellement superbe, sa sueur se vend comme parfum de haut prix.

Ma femme est tellement superbe, ses vêtements se battent le matin pour être portés par elle.

Ma femme est tellement superbe, que même la planète Saturne essaya de la demander en mariage. Elle rendit l’anneau.

Ma femme est tellement superbe, les criminels se rendent après l’avoir vue même une seule fois.

Ma femme est tellement superbe, elle peut faire des enfants qui sont beaux et en même temps me ressemblent.

Ma femme est tellement superbe, la plupart des animaux donneraient leurs vies pour être cuisinés par elle.

Ma femme est tellement superbe, les murs de notre appartement pleurent quand elle part.

Ma femme est tellement superbe, après plusieurs années de mariage je collectionne toujours ses autographes.

 

My wife is so awesome, she doesn’t watch TV. TV’s watch her.

My wife is so awesome, even cats would die for her.

My wife is so awesome, she didn’t go to college. She has an honorary PhD in awesomeness.

My wife is so awesome, house items get in order themselves by mere fear of her.

My wife is so awesome, she can pop out children within a few weeks.

My wife is so awesome, she goes shopping and comes home richer.

My wife is so awesome, her sweat sells as an expensive perfume.    

My wife is so awesome, her clothes fight in the morning to be worn by her.

My wife is so awesome, even planet Saturn tried to propose to her. She returned the ring.

My wife is so awesome, criminals turn themselves in after just seeing her once.   

My wife is so awesome, she can make good-looking kids that still look like me.

My wife is so awesome, most animals would give their lives to be cooked by her.

My wife is so awesome, the walls of our home cry when she leaves.

My wife is so awesome, after years of marriage I still collect her autographs.

Résolutions – Resolutions

church sign hurt« Veillez et priez, afin que vous ne tombiez pas dans la tentation. L’esprit est bien disposé, mais la chair est faible. » – Mark 14:28

Récemment, une église dans ma rue posa ce signe en face de leur bâtiment: « Que vos troubles soient aussi courts que vos résolutions de nouvelle année! »
Cela me rendu très triste. Il est vrai que nos résolutions n’aboutissent pas toujours. Mais voulons-nous que ces échecs définissent nos vies? Ne pas être capable de changer pour le meilleur et de surmonter nos obstacles? Jésus affirma que la chair est faible, mais il ne dit jamais d’abandonner!
Au contraire, Il encouragea ses disciples à veiller et prier! A combattre!
Les disciples étaient bien disposés, mais lorsque le test survint, ils agirent dans la chair. Tristes sur leur propre sort (Luc 22:45) ils manquèrent de prier pour Christ a l’heure où Il en avait le plus besoin, pendant l’heure de la puissance des ténèbres (Luc 22:53). Agissant dans la chair, ils s’endormirent, firent une petite escarmouche charnelle en coupant l’oreille d’un soldat, et partirent en courant comme des trouillards.
De son cote, Jésus montrait un parfait exemple: veillant sur eux-mêmes durant son combat le plus rude, et priant avec tellement de zèle que de grosses gouttes de sang couvrirent son visage.
Jésus était-il résolu d’accomplir la volonté de Dieu? A la mort.
Eventuellement, les disciples apprendraient à discerner le vrai combat à faire face. Pas un combat terrestre ne gagne en coupant des oreilles, mais un combat spirituel qui est accompli en veillant et priant. A la fin, les onze donneraient leur tout pour leur Sauveur, fortifie par Son Esprit.
S’Il vit réellement en nous, quelle sortes de résolutions sommes-nous prêts à suivre? Je ne veux pas mourir ayant souhaité accomplir de belles choses, mais couronne d’une couronne de gloire montrant à quel point notre Dieu est merveilleux et puissant !

« Watch and pray, that you may not fall into temptation. The spirit is indeed willing, but the flesh is weak » – Mark 14:28

Recently a church in my neighborhood put the sign in front of their building « May your troubles be as short as your new year resolutions »
This made me really sad. It is true that our resolutions don’t always go through. But should this be how the life of a believer be identified with? To be incapable of changing and overcoming our obstacles? Jesus said that the flesh was weak, but He never said to give up!
On the contrary, He encouraged them to watch and pray! To fight!
The disciples were willing, they even said earlier they would die for Jesus. But when the test came, they acted in the flesh. Sorrowful for themselves (Luke 22:45), they failed to pray for Christ in the hour of his greatest need, in the hour of the power of darkness (Luke 22:53). Acting in the flesh, the fell asleep, put up a short earthly fight by cutting one’s ear, and then ran away like cowards.
On His side, Jesus was showing them the perfect example: watching for them, and praying so hard that great drops of blood drained His face.
Was Jesus resolved to accomplish the Father’s will? To the death.
Eventually, the disciples learned to discern what was the true battle that they needed to fight. Not an earthly one won by cutting people’s ears, but a spiritual one that is fought through watching and praying. Eventually, the eleven of them would go all the way for their Savior, empowered by His Spirit.
If He truly lives in us, what kind of resolutions are we willing to live by? I don’t want to die having been willing to accomplish much, but with a crown of glory showing how beautiful and powerful our God is!